سفر

معرفی شهر کاشان + 9 جاذبه دیدنی

شهر گلاب و عرقیات

معرفی شهر کاشان

کاشان، نگین کویر ایران، با عطر گلاب و عرقیات، معماری بی‌نظیر و تاریخ غنی، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر دیدنی را دارید، این مقاله را دنبال کنید تا با خواندن معرفی شهر کاشان و اطلاعات کامل این شهر، سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به کاشان :

فروردین و اردیبهشت: فصل گلاب‌گیری و شکوفه‌های بهاری، زمانی دل‌انگیز برای سفر به کاشان است.
مهر و آبان: با وجود خنک‌تر شدن هوا، زیبایی پاییز در باغ فین و دیگر جاذبه‌ها خودنمایی می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی کاشان در بهار :

خانه طباطبایی:

خانه طباطبایی:
خانه طباطبایی:

خانه تاریخی طباطبایی‌ها یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر کاشان واقع شده است. این خانه در دوره قاجار و توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، از بازرگانان ثروتمند کاشان، ساخته شده است. معمار این خانه استاد علی مریم کاشانی بود و گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های آن توسط شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع‌الملک غفاری کاشانی و زیر نظر وی انجام شده است.

خانه طباطبایی‌ها در مساحتی حدود 4730 متر مربع و در 5 حیاط مجزا ساخته شده است. این خانه دارای بخش اندرونی، بیرونی و حمام است.

از جمله تزیینات زیبای این خانه می‌توان به نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های نفیس اشاره کرد.

خانه بروجردی ها

خانه بروجردی ها
خانه بروجردی ها

یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر کاشان واقع شده است. این خانه در نیمه دوم قرن ۱۳ هجری و در زمان قاجار توسط سید حسن نطنزی، از بازرگانان ثروتمند نطنزی، ساخته شده است. معمار این خانه استاد علی مریم کاشانی بود و گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های آن توسط شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع‌الملک غفاری کاشانی و زیر نظر وی انجام شده است.

خانه بروجردی‌ها در مساحتی حدود ۱۷۰۰ متر مربع و در دو بخش بیرونی و اندرونی ساخته شده است. این خانه دارای 2 ورودی، چندین حیاط، هشتی، راهرو، سرداب، هلال شمالی، تالار آیینه، بهارستان، حوض‌خانه، حمام و … است.

از جمله تزیینات زیبای این خانه می‌توان به نقاشی‌ها، گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های نفیس اشاره کرد.

خانه عباسیان

خانه عباسیان
خانه عباسیان

خانه عباسیان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی ایران است که در شهر کاشان واقع شده است. این خانه در دوره قاجار و توسط حاج محمدابراهیم تاجر کاشی، از تجار معروف چینی و بلور در کاشان، ساخته شده است.

باغ فین:

باغ فین یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که در شهر کاشان واقع شده است. این باغ در دوره صفویه و توسط شاه عباس اول ساخته شده است. باغ فین در مساحتی حدود 12 هکتار و در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده است. این باغ دارای چندین عمارت، حوض، فواره، جویبار و درختان تنومند است.

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

مسجد و مدرسه آقا بزرگ که به نام مسجد آقابزرگ نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای تاریخی و مذهبی در شهر کاشان، ایران است. این مجموعه در دوره قاجار و به دستور حاج محمدتقی خانبان و پسرش، ملا مهدی نراقی دوم (ملقب به آقا بزرگ) ساخته شده است.

بازار سنتی کاشان:

یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان است. این بازار که قدمت آن به دوره سلجوقیان می‌رسد، در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بازار سنتی کاشان از بخش‌های مختلفی از جمله راسته‌ها، تیمچه‌ها، سراها، آب انبارها، مسجد و مدرسه تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها به فعالیت صنف خاصی اختصاص دارد.

آرامگاه سهراب سپهری:

آرامگاه سهراب سپهری شاعر و نقاش نامدار ایرانی، در روستای مشهد اردهال و در صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر واقع شده است. سهراب سپهری در سال 1359 در سن 52 سالگی بر اثر بیماری سرطان خون درگذشت و طبق وصیت خود در این مکان به خاک سپرده شد. آرامگاه سهراب سپهری، بنای ساده‌ای است که بر روی سکویی از سنگ مرمر قرار گرفته و بر روی آن یک لوح سنگی با شعری از خود سهراب حک شده است.

تپه‌های سیلک

تپه‌های سیلک
تپه‌های سیلک

تپه‌های سیلک که به عنوان اولین شهرنشینی بشر در فلات مرکزی ایران شناخته می‌شود، در جنوب غربی شهر کاشان و در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده است. این مجموعه باستانی با قدمتی بیش از 8 هزار سال، گنجینه‌ای از آثار و اشیاء تاریخی را در خود جای داده و به عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران به شمار می‌رود.

قمصر:

قمصر کاشان
قمصر

مرکز گلاب‌گیری ایران، با عطر گلاب و مراسم سنتی

قمصر یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان اصفهان و در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان کاشان واقع شده است. شهرت قمصر به اعتبار گلاب و کیفیت گل محمدی آن است.

نکات سفر به کاشان :

  • برای رزرو هتل و اقامتگاه، می‌توانید از سایت‌های آنلاین یا مراجعه حضوری اقدام کنید.
  • برای گشت و گذار در شهر، می‌توانید از تاکسی، اتوبوس یا تورهای گردشگری استفاده کنید.
  • برای صرف غذا، رستوران‌های سنتی و مدرن متعددی در کاشان وجود دارد.
  • برای خرید سوغات، می‌توانید به بازار سنتی یا مراکز خرید مراجعه کنید.
  • برای فسر به کاشان در فصل و زمان گلاب گیری حتما از قبل محل اقامت خودتان را رزرو کنید چون کاشان شهر شلوغی است و اگر در زمان های گلاب گیری به این شهر سفر کنید ممکن است در پیدا کردن جا به مشکل بخورید.

برنامه پیشنهادی برای سفر به کاشان:

  • روز اول: بازدید از خانه طباطبایی، مسجد و مدرسه آقا بزرگ، بازار سنتی
  • روز دوم: بازدید از باغ فین، آرامگاه سهراب سپهری
  • روز سوم: بازدید از خانه بروجردی، تپه‌های سیلک، قمصر

در سفر به کاشان، حتماً از:

  • عطر گلاب و عرقیات لذت ببرید.
  • در باغ فین قدم بزنید و از زیبایی آن لذت ببرید.
  • از معماری بی‌نظیر خانه‌های تاریخی دیدن کنید.
  • در بازار سنتی کاشان چرخی بزنید و سوغات بخرید.
  • غذاهای محلی کاشان را امتحان کنید.

کاشان با جاذبه‌های متنوع و مردمی خونگرم، سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا